Navigace

Obsah

Skotsko očima žáků

Typ: ostatní
SkotskoV první polovině června proběhl zahraniční zájezd našich osmáků do Švédska a deváťáků do Skotska. Přinášíme článek Adély Písačkové (9. A) hodnotící právě pobyt na Britských ostrovech.

V sobotu 8. 6. se naše tři třídy devátého ročníku vydali na dlouho cestu do Skotska, jednoho ze států Spojeného království. Večer jsme usnuli v Česku a ráno už nás zdravili v Nizozemském Amsterdamu. Na zájezd s námi vyrazila i šikovná paní průvodkyně, která nám převyprávěla veškerou skotskou a amsterdamskou historii a vše nejasné nám objasnila. Poté, co jsme se ráno probudili z náročné cesty, jsme se vydali do překrásných ulic Amsterdamu mezi šikmé vysoké domy a spletité vodní kanály, které jsme následně propluli na lodi. Ulicemi jsme se přes hromadu cyklistů dostali například k domu Anny Frankové nebo na květinové trhy. Času jsme tam moc nestrávili, protože jsme se odpoledne museli nalodit na trajekt, kde nás čekala patnáctihodinová plavba do anglického Newcastlu. První den nás v Británii čekala návštěva Holy Islandu, známý také jako Lindisfarne, kde jsme si prohlédli pozůstatky starého kláštera. Cestou do městečka Alloa nám průvodkyně Káťa ukázala dvě velké sochy koňských hlav The Kelpies ve Falkirku. Po příjezdu do Alloy na nás již očekávaly hostitelské rodiny a naše první večeře v cizí zemi. Vaří tam dobře, ale lasagne s brambory je přeci jen zvláštní kombinace.

S jazykem jsme díky našim angličtinářům z domova problém neměli. Skotská angličtina má sice nějaké odlišnosti, ale s tím nás průvodkyně seznámila, a tak jsme neměli problém ani s tím.

Druhý den ve Skotsku jsme si užili bolestný výstup ke známému údolí Glencoe, kde jsme poznali krásu zdejší přírody a trochu jsme se zapotili. Cestou zpátky jsme projížděli kolem dvou míst, která se objevila ve filmech o Harry Potterovi.

Na následující den byl naplánován další výstup, tentokrát na horu Ben A‘an v městečku Callander, a také jsme navštívili Highlandskou národní krávu Hamiše. Den jsme zakončili na Stirlingském hradě, který patří mezi nejhezčí ukázky renesanční architektury ve Skotsku, a díky nepovedeným útokům v minulosti získal pověst nedobytné stavby.

Den čtvrtý jsme strávili v  hlavním města Edinburgh, kde jsme si mimo jiné prohlédli  Holyrood Palace, sídlo členů královské rodiny, když pobývají ve Skotsku i místa, kde J.K. Rowlingová psala příběhy z Bradavic a poté jsme měli rozchod, který jsme věnovali nakupováním ve zdejších obchodech.

Ráno nám připravili poslední snídani, a pak jsme se již rozloučili s našimi skotskými rodinami a vydali se na poslední dvě místa před cestou trajektem zpátky do Amsterdamu. Navštívili jsme vesničku Gretna Green, ve které se oddávali mladí lidé a je to oblíbené svatební místo dodnes.

Nakonec jsme zastavili ve městě Bardon Mill, kde jsme si prohlédli pozůstatky staré římské pevnosti Housessteads zhruba uprostřed Hadrianova valu.

Tím náš výlet nekončil, jelikož nás čekala dlouhá cesta domu, a hlavně cesta trajektem, která nás bavila snad ze všeho nejvíc.

Chvílemi to s námi paní učitelky neměly jednoduché, ale jinak jsme si to společně všichni užili a byl to zájezd, na který se bude vzpomínat.

Adéla Písačková, 9. A

Kompletní fotogalerie zde: https://www.zonerama.com/ZSNaVysluniBrandysnL/Album/5371738